Battle Ropes

Waarom trainen met een battle rope?

Al na een paar keer trainen merk je resultaat. Als je voor het eerst met een battle rope traint, denk dan niet dat je geen conditie hebt. Maar het is makkelijk aan te leren en je boekt snel resultaat. Het gaat om het vinden van het juiste ritme en als je dat eenmaal te pakken hebt dan ben je (bijna) niet meer te stoppen.

Het trainen met battle ropes is low-impact, wat inhoudt dat het weinig belasting vormt voor je spieren, pezen, gewrichten en ligamenten. Hierdoor verklein je het risico op blessures. Het is dus een goede manier om naast bijvoorbeeld hardlopen, te werken aan je snelheid (waarbij je veel snelle Type II spiervezels traint).

Ze zijn leuk!

Waar is het trainen met een battle rope goed voor?

De reden dat het trainen met battle ropes zo effectief is, is dat ze zowel eenarmig, als tweearmig kan gebruiken. Hiermee kun je dus heel goed krachtsverschillen tussen links en rechts tegengaan, terwijl je hartslag flink omhoog gaat.

Een aantal fysiologische voordelen op een rijtje:

  • Verhoogde activiteit van het hart en de ademhalingsspieren
  • Verhoogde hormoonlevels en enzymen die metabolisme verhogen
  • Toename in EPOC (Excess Post Exercise Oxygen Consumption)
  • Grotere vermindering in onderhuids vetweefsel
  • Functionele krachttoename als gevolg van ‘high intensity resistance training’
  • Verhoging van spierglycogeen


Dit is ook precies het doel van het trainen met battle ropes: een korte intensieve workout waarbij je intensieve intervals van zo’n 15 tot maximaal 30 seconden doet, met als pauze 10 tot maximaal 30 seconden. dit herhalen wij 8 tot 10 keer met verschillende oefeningen en je voelt al je spieren in je lichaam.

Trainen met battle ropes is voor iedereen geschikt (mits je geen klachten aan je schouders, armen en rug hebt), of je nu wilt werken aan je conditie, meer spiermassa wilt kweken,
je armen sterker wilt maken of gewoon voor de fun.